rawatan bulu lebat?



Apabila gadis manis bernama Suria  mengadu bahawa dia mempunyai masalah bulu roma yang berlebihan terutama pada muka dan kaki nya, saya menyuruhnya datang berjumpa saya.Perbualan di telefon yang ringkas tidak membolehkan saya mengesan apakah punca masalah Suria.
 Sebenarnya masalah kehadiran bulu roma yang lebat bukan saja menjadi masalah bagi wanita, lelaki juga tidak dapat lari dari masalah ini. Apabila bulu roma tumbuh dengan lebat pada dada dan belakang badan. lelaki juga merasa rimas dan malu dengan keadaan tersebut. Ramai yang mengadu berasa malu apabila ke kolam renang dan pantai lanataran bulu yang memenuhi tunuh.
Dalam kes Suria. pemeriksaan fizikal menunjukkan  terdapat unsur penyakit polycyctic ovarian cyct.  Pada ovary terdapat bebola bebola kecil berisi air yang di namakan cyst. Cyst sebegini mengeluarkan hormone androgenic dengan banyak dan sebahagian hormone androgen itu telah bertukar kepada testosterone yang menyebabkabkan masalha bulu roma tumbuh dengan lebat menyerupai lelaki. Dalam bahasa perubatan ia di namakan hirsutism. selain dari itu mereka yang mengidap pcos turut berhadapan dengan masalah kulit berminyak. Ada kalanya kulit yang terlalu berminyak mengundang kehadiran jerawat pula. selain jerawat kulit tampak kasar sedikit dan tubuh mula mengumpul lemak pula.

Sebab sebab pertumbuhan bulu yang luar biasa ialah

1) kekurangan hormone estrogen pada wanita
Ia biasa melanda wanita yang berusia empat puluh tahun ke atas. Apabila kekurangan estrogen menjadi ketara bulu roma mula meningkat dan  kelihatan seperti misai dan janggut. estrogen Merupakan hormon kewanitaan yang dirembes oleh ovari. Akan tetapi, sebahagian kecilnya juga disimpan dalam sel lemak. Ia Merupakan hormon yang mengawal kitaran haid. Dan Memainkan peranan penting dalam perkembangan seks. Ia juga berfungis Membantu menyediakan rahim untuk kehamilan. Justeru itu ia Mempengaruhi sel tubuh. Aras estrogen  menurun dengan peningkatan umur. Selain itu estrogen juga berfungsi Membantu mengurangkan risiko osteoporosis dan serangan sakit jantung. Serta Memperbaiki kulit, mengurangkan kekeringan faraj dan awet muda.

2) syndrome cushing
 
         Sindrom Cushing pula selalunya terjadi pada kaum wanita. Pesakit biasanya juga mempunyai masalah darah tinggi, peningkatan berat badan dengan rupa bentuk ‘cushingoid’. Rupa bentuk cushinoid bermaksud muka yang bulat dan berlemak. Bonggol lemak di belakang leher. Serta tubuh yang gemuk dengan kaki dan tangan yang kecil. Mereka mempunyai banyak pertumbuhan bulu pada muka.,
         Punca utama penyakit sindrom Cushing adalah adenoma korteks adrenal, hiperplasia menyeluruh, hiperplasia makronodul dan kanser kelenjar adrenal. Rawatan penyakit sindrom Cushing ialah dengan merawat puncanya.

3) Feokromositoma 

adalah ketumbuhan yang jarang ditemui dan ia merembeskan hormon katekolamin. Tanda penyakit adalah peningkatan tekanan darah, perut buncit  dan sering panic. Mereka juga mempunyai pertumbuhan bulu roma yang lebat.

4) Kelebihan hormone testosterone mungkin merupakan sebab bulu badan tumbuh dengan terlalu lebat. Hormon testosterone merupakan hormone yang penting bagi lelaki dan wanita,Akan tetapi wanita memerlukan hormone yan g sedikit berbanding lelaki. Punca punca kelebihan boleh jadi sel sel luar biasa seperti tumour yang merembeskan hormone ini dengan banyak, Fasa pertama ANAGEN adalah peringkat aktif pertumbuhan rambut, pada fasa ini rambut adalah dalam keadaan paling tebal dan mengandungi melanin yang tinggi, CATAGEN adalah phasa perantara dan TELOGEN adalah phasa tua/rehat. Perubahan antara fasa pertumbuhan bulu adalah diantara 1 bulan ke 3 bulan bergantung kepada kawasan bulu itu tumbuh. Diantara rawatan membuang bulu , rawatan laser adalah yang terbaik dan paling berkesan. Jenis jenis laser yang di gunakan untuk membuang bulu adalah Ruby , Alexandrite , Diode dan Long Pulse Nd:YAG. Konsep membuang bulu mengguna kan laser adalah mudah. Secara saintifik nya  , ia berkonspe kan selektif photo termolysis. Dimana akar rambut di musnah kan secara selektif oleh haba. Sebenarnya laser akan di serap oleh pigment pada akar bulu tersebut, laser yang di serap akan bertukar jadi haba dan terus membunuh akar rambut tersebut. Ini akan menyebabkan bulu itu kekal mati. Untuk kulit orang asia , laser yang sesuai adalah laser jenis Diode dan Long Pulse Nd:Yag.  Oleh kerana laser di serap oleh pigment akar bulu , rawatan ini sangat berkesan pada bulu yang mengalami fasa Anagen atau fasa Pertumbuhan aktif. 


Pada fasa ini , bulu roma adalah tebal maka penyerapan laser adalah paling tinggi dan bertindak paling berkesan untuk mematikan akar bulu roma. Bulu yang di fasa Telogen atau Catagen  tidak menyerap laser dengan baik maka kerana kandungan melanin nya rendah maka ia tidak mati. Maka dengan sebab itu , laser perlu di buat beberapa sessi dan selang 6 - 12 minggu. Ini adalah untuk memboleh kan bulu roma di fasa Telogen dan Catagen menjadi fasa Anagen. Diode laser sangat berkesan untuk orang yang berkulit cerah  mana kala orang yang berkulit gelap rawatan yang terbaik adalah dengan menggunakan laser Long Pulse Nd:Yag.


UNTUK INFORMASI LANUT: KLIK LAH  marissa/laserbulu 
ATAU
MARISSA/INFO




Dari pemeriksaan fizikal saya dapati terdapat unsur penyakit polycyctic ovarian cyct pada Safura. Pada ovary terdapat bebola bebola kecil berisi air yang di namakan cyst. Cyst sebegini mengeluarkan hormone androgenic dengan banyak dan sebahagian hormone androgen itu telah bertukar kepada testosterone yang menyebabkabkan masalah bulu roma tumbuh dengan lebat menyerupai lelaki. 

Dalam bahasa perubatan ia di namakan hirsutism. selain dari itu mereka yang mengidap pcos turut berhadapan dengan masalah kulit berminyak. Ada kalanya kulit yang terlalu berminyak mengundang kehadiran jerawat pula. selain jerawat kulit tampak kasar sedikit dan tubuh mula mengumpul lemak pula.


Untuk mendapatkan segala informasi atau rawatan sila hubungi kami!!



Semenyih (HQ) : 03-8723 4808 / 013-244 8484

Shah Alam : 019-396 3678 /  03-55233505

Bangi : 03-8928 9334/ 016-225 9334

Nilai : 012-358 5949

Melaka : 06-317 0412 / 013-338 6698

Kuantan : 017-358 1619 / 09-517 3561

WHATSAPP : 012-608 0159


FACEBOOK : Marissa Aesthetic

WEBSITE : Dr Rushmini

PM kami terus untuk maklumat lanjut:


Comments

Popular posts from this blog

RAWATAN BUANG BULU SECARA KEKAL

Wanita Bermisai ? Kaki Berbulu ? Bulu Roma Panjang, Banyak ? Di sini ada penyelasaiannya ...

Laser Untuk Menghilangkan Bulu Roma